Januar
Vi bestemmer oss for en dato, og håper at vi har så flaks at ingen av fruene nedkommer
akkurat på denne dagen. Dette har vært et problem en del foregående år, men i år ser
det ut som det går bra.
Så går vi inn i forhandlinger om leie av lokaler; vi sjekker at vår dato klaffer
med utleier, og blir etterhvert enige om leiepris. Så er det bare å sette seg ned
og skrive innbydelser, -en til potensielle førere, og en til venners venner. Når
det er gjort setter vi i gang med å klargjøre alle adresser, hvilket er en meget
krevende og langdryg jobb, men som er desto viktigere.
Dette er også tiden da vi har et møte med eventuelle hjelpemannskaper, dommere,
og potensielle sponsorer.
Februar
Det viktigste denne måneden er utsendelse av innbydelser. Men det er også
allerede nå vi bestiller øl, som kanskje er enda viktigere..! Vi ordner
kullsyre som må til, -og grunnen til at jeg nevner dette er fordi det
ikke er så enkelt som det kan virke som i utgangspunktet: For å få fatt
i kullsyre må man ha gassflasker å ha den på, for å få "leie" flasker må
man drive Bar e.l. hvilket ingen av oss gjør. M.a.o. en umulig oppgave,
men som ordner seg også i år takket være oppfinnsomhet og gode kontakter.
Nå må vi ordne musikkanlegg og DJ. Anlegget har som regel ordnet seg,
men en DJ med utholdenhet er vanskelig å få tak i. De vi har hatt foregående
år har som regel forsvunnet etter fire gratis halvlitere, og lenge før klokken
har blitt 0100. Vi håper på bedre lykke dette året!
Mars
Ting begynner så smått å tilspisse seg. Vi lager Tyrker, bestiller pølser,
bestiller T-skjorter, og sist men ikke minst kommer utvelgelsen og bestilling
av pokaler. Sistnevnte er et stykke arbeid som krever både utsøkt smak og
stor besluttsomhet, for som dere nå har forstått så er det dette det hele
dreier seg om.
Det siste vi gjør denne måneden er vår pilgrimsreise til Ringnes hovedkontor
i hjertet av vår kjære by. Dette er reisen vi tar hvert år med hjertet i
halsen og hatten i hånda, og vandrer modige inn på lageret for reklamematriell
med stor ærefrykt. Her vet vi aldri hva som venter oss. Enten total avvisning
med medfølgende utsparkelse, eller imøtekommende smil etterfulgt av et
gavedryss vi ikke trodde var mulig. Det siste har nesten blitt en vane (heldigvis).
April
Nå begynner det virkelig å haste! Vi må kjøpe inn alt blandevann, gå på polet,
handle tilbehør til pølser, kjøpe tyrker/dramme/øl-glass. Vi må hente pokaler,
vi må hente øl, vi må hente T-skjorter og få på startnummere.
Når det er gjort må vi ordne vekslepenger, -og da er vi som regel kommet
til.................
Dagen før løpet
Dette er også dagen da vi henter maten (pølsene), dette for at vi skal være sikre
på at de er helt ferske og dermed tilfredsstiller alle deres kresne ganer.
Så begynner pynting av lokalene, oppsetting av baren, og ikke minst banen
som er den som krever mest tid. Dette fordi alle meterne med skinner må
virke helt perfekt og uten den minste feil. Deretter tester vi at tappeutstyr
fungerer som det skal, og fyller opp kjøleskapet med det som hører hjemme der
(det er ikke så reint lite det heller).
Så kan vi endelig gå hjem og legge oss, i trygg forvisning om at alt er
klappet og klart for den store dagen, nemlig.........
Dagen derpå
Dagen derpå er alltid like jævlig. Opp kl. 1200 og dra ned på lokalet for å rydde.
Ingen som kommer dit den formiddagen er friske i huet. Søl og rot ligger overalt
og vi må utfolde oss i fysiske aktiviteter man bare kan drømme om i bakrus. Alt skal
ryddes vekk, det betyr stoler og bord, stereoanlegg, banen, baren, tomgods og masse
søppel. Alt skal kjøres på plass og plasseres der det skal stå til
neste Ringnes Open. Det er et helvete hver gang, men det er verdt det. Alle er
hjertelig velkomne til å delta på ryddeaksjonen søndag kl. 1200 og utover.