Ringnes Open - Historie
Gå til Ringnes Open hovedside

Innledning:
På denne siden får du en oversikt over hva som ligger bak kulissene til Ringnes Open- arrangementet. Masse jobb ligger faktisk bak og her beskriver Kenneth hele prosessen.

Arrangementet:


Ringnes Open er et arrangement som krever sine menn. Og da menn med et kompetanseområde som strekker seg fra det teknisk umulige til det å servere øl, og drikke den. Og ikke minst så kreves det en urokkelig vilje til å strekke tålmodighet og anstrengelser litt lenger enn det som er menneskelig mulig. Det er en nitidig og omstendelig prosess med planlegging og organisering som begynner så tidlig som i Januar, og som bare øker i intensitet til det hele kulminerer i høydepunktet i midten av April.

Januar

Vi bestemmer oss for en dato, og håper at vi har så flaks at ingen av fruene nedkommer akkurat på denne dagen. Dette har vært et problem en del foregående år, men i år ser det ut som det går bra.

Så går vi inn i forhandlinger om leie av lokaler; vi sjekker at vår dato klaffer med utleier, og blir etterhvert enige om leiepris. Så er det bare å sette seg ned og skrive innbydelser, -en til potensielle førere, og en til venners venner. Når det er gjort setter vi i gang med å klargjøre alle adresser, hvilket er en meget krevende og langdryg jobb, men som er desto viktigere.

Dette er også tiden da vi har et møte med eventuelle hjelpemannskaper, dommere, og potensielle sponsorer.

Februar

Det viktigste denne måneden er utsendelse av innbydelser. Men det er også allerede nå vi bestiller øl, som kanskje er enda viktigere..! Vi ordner kullsyre som må til, -og grunnen til at jeg nevner dette er fordi det ikke er så enkelt som det kan virke som i utgangspunktet: For å få fatt i kullsyre må man ha gassflasker å ha den på, for å få "leie" flasker må man drive Bar e.l. hvilket ingen av oss gjør. M.a.o. en umulig oppgave, men som ordner seg også i år takket være oppfinnsomhet og gode kontakter.

Nå må vi ordne musikkanlegg og DJ. Anlegget har som regel ordnet seg, men en DJ med utholdenhet er vanskelig å få tak i. De vi har hatt foregående år har som regel forsvunnet etter fire gratis halvlitere, og lenge før klokken har blitt 0100. Vi håper på bedre lykke dette året!

Mars

Ting begynner så smått å tilspisse seg. Vi lager Tyrker, bestiller pølser, bestiller T-skjorter, og sist men ikke minst kommer utvelgelsen og bestilling av pokaler. Sistnevnte er et stykke arbeid som krever både utsøkt smak og stor besluttsomhet, for som dere nå har forstått så er det dette det hele dreier seg om.

Det siste vi gjør denne måneden er vår pilgrimsreise til Ringnes hovedkontor i hjertet av vår kjære by. Dette er reisen vi tar hvert år med hjertet i halsen og hatten i hånda, og vandrer modige inn på lageret for reklamematriell med stor ærefrykt. Her vet vi aldri hva som venter oss. Enten total avvisning med medfølgende utsparkelse, eller imøtekommende smil etterfulgt av et gavedryss vi ikke trodde var mulig. Det siste har nesten blitt en vane (heldigvis).

April

Nå begynner det virkelig å haste! Vi må kjøpe inn alt blandevann, gå på polet, handle tilbehør til pølser, kjøpe tyrker/dramme/øl-glass. Vi må hente pokaler, vi må hente øl, vi må hente T-skjorter og få på startnummere.

Når det er gjort må vi ordne vekslepenger, -og da er vi som regel kommet til.................

Dagen før løpet

Dette er også dagen da vi henter maten (pølsene), dette for at vi skal være sikre på at de er helt ferske og dermed tilfredsstiller alle deres kresne ganer.

Så begynner pynting av lokalene, oppsetting av baren, og ikke minst banen som er den som krever mest tid. Dette fordi alle meterne med skinner må virke helt perfekt og uten den minste feil. Deretter tester vi at tappeutstyr fungerer som det skal, og fyller opp kjøleskapet med det som hører hjemme der (det er ikke så reint lite det heller).

Så kan vi endelig gå hjem og legge oss, i trygg forvisning om at alt er klappet og klart for den store dagen, nemlig.........

Løpsdagen - Ringnes Open

Vi (Kenneth og Glenn) møtes klokken 1300 i Bøler samfunnshus for å forberede folkeraset som kommer noen få timer etter. Vi tester banen helt til vi er sikre på at den fungerer perfekt og mer enn tilfredsstillende, og så tester vi tappeutstyr igjen, kombinert med at vi også tester ølen helt til vi er sikre på at den fungerer mer enn tilfredsstillende. Når alle deltagerne så etterhvert begynner å strømme inn i lokalene og alt fungerer perfekt ,da tar vi oss ti minutters pause.........før vi kaster oss inn i festen og konkurransen`s gispende utfoldelser........ENDELIG!

Dagen derpå

Dagen derpå er alltid like jævlig. Opp kl. 1200 og dra ned på lokalet for å rydde. Ingen som kommer dit den formiddagen er friske i huet. Søl og rot ligger overalt og vi må utfolde oss i fysiske aktiviteter man bare kan drømme om i bakrus. Alt skal ryddes vekk, det betyr stoler og bord, stereoanlegg, banen, baren, tomgods og masse søppel. Alt skal kjøres på plass og plasseres der det skal stå til neste Ringnes Open. Det er et helvete hver gang, men det er verdt det. Alle er hjertelig velkomne til å delta på ryddeaksjonen søndag kl. 1200 og utover.

Redaktørens sideSend epost til GlennSend epost til Kenneth